En del af svaret ligger i den fortolkning der kommer senere i Kirken. Oprindeligt var kvinder lige så aktive og påvirkede kirken som de mandelige medlemmer.
Man mener at Paulus skriver det med at kvinder skal tie i offfentlige forsamlinger, fordi en hel del kvinder var rige enker der økonomisk støttede urkirken. Og tilsvarende prøvede at gøre deres indflydelse gældende ud fra normen, at ingen indflydelse ingen penge.
Derfor skriver Paulus at kvinder skal tie i offentlige forsamlinger.
Man har gjort arkæologiske fund af kvindegrave der viser, at de var højt æret i urkirken, og indtog højtstående positioner i urkirken.
Hvis vi kigger på de traditionelle samfund i de lande hvor Kristendommen bredte sig til, kan vi se at normen var at kvinder skulle tie, og se godt ud. Dette bredte sig til kirken. Måske fordi mændene i disse samfund var vant til disse normer og formåede at få dem indført i Kirken.
Personligt mener jeg at Gud taler til så vel kvinder som mænd, og derfor har jeg ikke et problem med at viise kvinder og mænd udtaler sig på lige fod i det kirkesamfund/kristne fællesskab jeg kommer i.
Mvh Sojourner